Tuesday 23 August 2011

Seminar Sejarah di KSKB Kuching

14 Ogos 2011, Kolej Sains Kesihatan Bersekutu Kuching – Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA) dengan kerjasama Persatuan Pelatih Islam KSKB dan Majlis Perwakilan Pelatih KSKB baru-baru ini telah mengadakan seminar ‘Adakah Kau Lupa’. Seramai 51 orang pelatih telah menyertai seminar tentang sejarah yang telah berlansung selama sehari ini. Turut hadir sebagai peserta termasuklah beberapa pengajar jururawat dari Kolej Jururawat Serian.

Seminar ini bertujuan mengajak para peserta untuk menyelami hakikat sejarah Islam bermula dari bertapaknya dakwah Rasulullah di bumi Mekah sehinggalah kejatuhan khalifah yang terakhir. Bertemakan ‘Merungkai Sejarah, Mengorak Langkah’, tiga siri pengisian telah disampaikan oleh penceramah jemputan daripada Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) Cawangan Sarawak dan PEMBINA Cawangan Sarawak.

Slot pertama “Adakah kau Lupa?” yang berkisar tentang kepentingan untuk memahami sejarah dengan hati dan hakikat penciptaan manusia telah disampaikan oleh Saudara Abdul Hafidz bin Yusoff, Naib Yang di-Pertua ISMA Cawangan Sarawak. Slot yang kedua pula, para pelatih diajak menyoroti lembaran-lembaran sejarah dalam “Fahami Sejarah Kita!” yang telah disampaikan oleh setiausaha PEMBINA Cawangan Sarawak yang juga merupakan pelajar tahun akhir kursus kejururawatan di Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS), Saudara Mohammed Rasheedan bin Ellin. Pada sebelah petangnya pula, para peserta diberikan ruang untuk berfikir tentang peranan seseorang Muslim dalam membawa agenda agama Islam dalam slot pengisian terakhir “Merungkai Sejarah, Mengorak Langkah!” oleh Biro Kemahiran dan Pembangunan Potensi, Saudara Muhamad Danial bin Salim yang juga merupakan Pelajar Perubatan tahun keempat di UNIMAS.



Peserta Muslimat dalam AKALRace




Fahami sejarah dengan hati
Menurut salah seorang peserta, beliau melahirkan rasa kagum apabila dapat mengetahui yang Islam pada suatu ketika dahulu merupakan sebuah kuasa pemerintahan yang kuat, bukan sahaja berkuasa dari segi penaklukan dan ketenteraan malah dari segi penguasaan ekonomi dan bidang keilmuan.
PEMBINA Cawangan Sarawak amat berbesar hati atas jemputan daripada AJK Pelaksana dan berharap program bermanfaat seperti ini dapat diteruskan untuk memberikan kefahaman dan kesedaran kepada belia Islam tentang sejarah Islam.

Bersama Fasilitator dari Pelajar Perubatan UNIMAS

Penerangan untuk slot LDK

Peserta muslimin dalam AKALRace
"Merungkai Sejarah, Mengorak Langkah!"

Media PEMBINA
Cawangan Sarawak

No comments:

Post a Comment

Popular Posts