Monday 26 September 2011

Jangan Permainkan Isu Hudud - Ibrahim


BANGI 25 sept 2011 – Persatuan Belia Islam Nasioanal (PEMBINA) mengecam sekeras-kerasnya tindakan sesetengah pihak yang mempertikaikan dan mempermain-mainkan tindakan hudud.
Ibrahim b Mohd Hasan, Timbalan Pesiden PEMBINA berkata, “Hudud merupakan tuntutan dalam agama Islam dan orang bukan Islam perlu menyedari akan hal ini dan menghormati hak-hak orang Islam.” Beliau berkata demikian apabila diminta maklumbalas PEMBINA terhadap karikatur yang tersiar di dalam akhbar The Star bertarikh 25 September yang menghina perlaksanaan hudud.
Ujar beliau, pihak-pihak yang mempertikaikan perlaksanaan hudud seolah-olah tidak menghormati perlembagaan negara yang termaktub bahawa Islam sebagai agama rasmi.
Hudud menjadi isu apabila beberapa pihak mula mempolitikkan isu pelaksanaan hukum tersebut di negara ini, “Hudud ialah isu agama. dan ia tidak perlu dipolitikkan untuk mendapat sokongan mana-mana pihak.
Semua umat Islam perlu beriman bahawa perlaksanaan adalah wajib. Cuma bagaimana dan bila itu perlu diteliti.” jelas beliau lagi.
Melihat kepada realiti kebelakangan ini di mana ada pihak yang mula mempermainkan Islam, Ibrahim menyeru agar ummat Islam bersatu atas dasar akidah dan persaudaraan Islam dalam mempertahankan kedudukan agama dalam negara ini.
“Perpecahan dan perbalahan sesama Islam hanya akan memberi ruang dan kesempatan kepada mereka yang benci kepada Islam untuk mempermainkan Islam. Sekiranya kita tidak bersatu, kita akan terus tunduk kepada tuntutan dan desakan mereka.
http://pembina.com.my/kenyataan-penghinaan-karikatur-the-star-terhadap-hudud

MediaPEMBINA

No comments:

Post a Comment

Popular Posts