Sunday 10 July 2011

Mabit dan Riadah - Pemantapan Rohani dan Jasmani

KOTA SAMARAHAN 10 Julai 2011 - Mabit dan Riadah yang dianjurkan oleh ISMA Sarawak dan PEMBINA Sarawak sekali lagi telah mendapat penyertaan yang amat menggalakkan.

Aktiviti dimulakan dengan para peserta berkumpul di Masjid UNIMAS seawal jam 10 malam. Turut hadir bersama ialah YDP ISMA Cawangan Sarawak, Dr. Mohd Khairol bin Jambli.

Aktiviti pada sebelah malam dimulakan dengan tazkirah yang disampaikan oleh Dr. Khairol. Pada sebelah dinihari pula, qiamullail secara berjemaah telah diadakan seawal 4.45 pagi. Dalam penganjuran program ini, para peserta bukan sahaja dididik untuk memerhati kesihatan jasmani sahaja bahkan yang paling penting kesihatan rohani.

Selepas selesai solat Subuh berjemaah, para peserta sekali lagi dihidangkan dengan kuliah tafsir Surah al-Munafiqun yang disampaikan oleh al-fadhil Ustaz Ahmad Fauzee Abdul Rahman.

Para peserta seterusnya bergerak ke Golden Hawk Sport Center, Kota Samarahan untuk berentap dalam liga futsal. Sebanyak empat pasukan telah beraksi, iaitu Go Green, UiTM Gabungan, Red Mujahid, dan Asasi FC.

Program ini telah dihadiri lebih kurang 50 orang termasuk pelajar-pelajar Asasi Sains di Pusat Pengajian Pra-Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS), Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus Samarahan dan beberapa aktivis PEMBINA.

Sebagai penutupan,  sedikit tazkirah berkenaan kesyumulan konsep ibadah dalam Islam telah disampaikan oleh Saudara Ahmad Hisyam Sabrani sekaligus mengakhiri liga tersebut yang telah dimenangi oleh UiTM Gabungan.

Media PEMBINA Sarawak


Red Mujahid

Asasi FC

Beraksi

Sebahagian pemain dari UiTM Gabungan

Berehat sementara menunggu giliran bermain

No comments:

Post a Comment

Popular Posts